Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ordblindenetværket (LST)

Netværk omkring læse- og skriveteknologier for elever med læse- og/eller skrivevanskeligheder 

Hovedformålet med at anvende læse- og skriveteknologier er at give elever, der er ordblinde eller har andre væsentlige læse-/skrivevanskeligheder, de bedste muligheder for at kunne udvikle sig fagligt i den almindelige undervisning på lige fod med deres kammerater. 

Elever der har læse-/skrivevanskeligheder, bruger meget mental energi på at læse og skrive og har derfor ikke så meget overskud til samtidig at lære og bearbejde nyt fagligt stof i undervisningen. 

Hvis de fagligt skal udvikle sig alderssvarende, er det vigtigt, at de bliver dygtige til at anvende de hjælpemidler som læse- og skriveteknologier udgør. 

Læse- og skriveteknologier, kaldet LST, kan fx være computer, chromebook, oplæsnings- og staveprogrammer, “tale til tekst”, lydbøger, mm. 
 

Elever udveksler erfaringer

Der er to netværk for elever med læse-/skrivevanskeligheder, kaldet LST-netværk; ét for elever på mellemtrinnet og ét for elever i overbygningen. 

Når eleverne deltager i et LST-netværk, bliver de introduceret til læse- og skriveteknologierne, de får hjælp og vejledning i at anvende programmerne og de får ikke mindst mulighed for at hjælpe og sparre med hinanden.
 

Forældreinddragelse

En del af vores arbejde med LST-netværket er at holde netværksmøder med elevernes forældre, hvor de får en indføring i de læse- og skriveteknologier eleverne anvender og får råd og vejledning i forhold til, hvordan de kan støtte deres børn, og igen, og ikke mindst, hvor forældre kan dele erfaringer og bruge hinanden. 
 

Den daglige undervisning

En del af vores arbejde med LST-netværket er også at vejlede den enkelte lærer i forhold til, hvordan de inddrager læse- og skriveteknologierne i den daglige undervisning. 

Skolens it-ansvarlige og læsevejledere står for netværket. Andre vejledere, som fx skolens matematikvejleder inddrages også i netværket.